Over marktgericht onderwijs

PR & advies marktgericht onderwijs

WaardeSchatten wil met oog voor de organisatiecultuur, organisatiestructuur en maatschappelijke veranderingen de identiteit van scholen marktgericht vertalen en inzetten voor werving, herkenning en samenhangende PR.
 Bewustzijn creëren binnen en buiten de school voor kwaliteiten en dat waarin de school zich onderscheidt. Social media, website, digitale nieuwsbrieven en uiteenlopende publicaties zijn de basis voor een gerichte en actuele informatiestroom. Zichtbaar en voelbaar maken waaróm je er bent middels een duidelijke profilering en open communicatie.
http://www.waardeschatten.nl/grafische_vormgeving/onderwijs_projecten

Het onderwijs is al jaren in beweging. Onderwijs en organisatie zijn onderhevig aan veranderingen die een flinke impact hebben op structuur, cultuur, visie en beleid. Nog niet zo lang geleden waren de meeste organisaties binnen het onderwijs alleen maar gericht op hun product, vakgericht onderwijs. Met de huidige maatschappelijke veranderingen, de opkomst van nieuwe communicatiemiddelen en de mondige ouder gaat het plots om meer dan onderwijs alleen. Door de vergrijzing hangt veel scholen een terugloop in het aantal leerlingen boven het hoofd. Demografische gegevens, identiteit, visie, onderscheidend vermogen en ambassadeurs zijn plotseling belangrijke elementen. Evenals beeldvorming en waarheidsbevinding.

WaardeSchatten zet zich in om het verbindende verhaal van de school, met aandacht, een onderscheidend waar en krachtig gezicht te geven. Met gebruik van nieuwe media kan een school laten zien wat hen drijft, waar ze voor staan en wat er gebeurt. Transparantie is de sleutel naar betrokkenheid, herkenning en verspreiding van het positieve verhaal, de corporate story.

Uit onderzoek blijkt dat het merendeel van de VO scholen niet in staat is om dat wat hen onderscheidt duidelijk in beeld te brengen en te communiceren. Een lastige situatie nu scholen een marktpositie hebben ingenomen en het belangrijk is dat zij zich in het kader van werving duidelijk en transparant kunnen profileren. De verkoopgerichte gedachte zal moeten plaatsmaken voor een marktgericht denken en handelen. Een marktgerichte school is in staat te anticiperen op veranderingen in de omgeving en op basis daarvan de organisatie aan te passen.

De marktgerichte school kan met WaardeSchatten de uitdagingen aan die gepaard gaan met groei, beweging en een constante ontwikkeling.